Fine fotturer på yttersida

Fjellturer lett tilgjengelige fra Hovden.

Naturen er en kombinasjon av myrlendte områder og fjell som har bratt oppstigning. Alle som liker fjellvandring og toppturer har uendelig muligheter til å skue ut over et vilt og vakkert landskap av fjell og hav, kombinert med midnattssol – ja, da har du en opplevelse som ikke glemmes. I det litt karrige landskapet er det planter som farger fjellsidene røde om høsten.

• Malnesberget

529 moh.

Det kan bestiges fra området ved Tussen, merket løype fra veien og til bakkant av Tussen og deretter videre opp skaret. Du kan også starte på høyre siden av Tussen og gå traktorveien opp til vannverket. Herifra er det bra sti forbi vannverket og videre opp lia mot selve Malnesberget. Oppstigningen til fjellet er litt lang og «lur». Det er flere småtopper bortover ryggen, før du er framme. Ikke spesielt luftig, bratt eller vått. Vel framme kan du nyte utsikten over Hovden og havet.

Turen er 9,8 km lang og er beregnet til ca 4 - 5 timer. Det er merket sti og sesongen er beregnet fra mai – oktober.

• Trollan og Selvågtinden

543 moh + 568 moh

• Middels krevende fottur
    • 9,2 km
    • 4 t
    • Rundtur
    • 785 høydemeter totalt
    • Sesong: Mai, okt
    • Parker på nordsiden av Ravatnet.

Gå traktorveien innover langs Ravatnet til stien tar skarpt opp lia til venstre ved Gauksteinen. Følg ryggen oppover Gauklia nordøstover til Trollan (543 moh). Herfra er det god utsikt mot Malnesberget og Hovden.

Fra Trollan må man følge samme vei litt tilbake, til man støter på stien østover og deretter sørover over Røsshagheia. Gå videre i samme retning oppover ryggen til Selvågtinden (568 moh). Her ser man i øst Malnesfjorden og Utskor med de ville fjellene bak (Kvanntotinden 607 moh). I vest har man blikk mot Nykvåg og storhavet utenfor. Et mektig skue!

Nedturen går først et lite stykke nedover vestryggen av Selvågtinden, til man treffer på stien som går parallelt med stien over Røsshagheia, men ca 100 høydemetre lenger ned (kvote 350). Denne krysser i overkant av Kvanntomyra, så man slipper å bli bløt på beina! Stien leder tilbake til Gauklia og deretter følges ryggen tilbake til utgangspunktet.

• Trehyrna

620 moh / 627 høydemeter

• Middels krevende fottur, 4.0 km,
    • Beregnet tid ca 1,5 timer
    • Sesong mai – oktober

Topptur til spektakulær utsikt fra et av de høyeste fjellene i Bø i Vesterålen;

Navnet beskriver de tre toppene som utgjør dette fjellmassivet her ytterst mot storhavet i Vest, og turen går til den høyeste av disse tre. Fra toppen ser man rett og slett «krumningen» som horisonten har ute i havet, da man har 180-graders utsikt med kun hav. Snur man seg, ser man «Vesterålsalpene» så langt øyet kan se, til og med Møysalen ses herfra!

Turen er grei, men med jevn og bratt stigning hele veien, noe som kanskje kan bli anstrengende hvis man er i litt dårlig form. Det er også litt klyving de siste 20 metrene før man når toppen.

Turen starter fra Sandvikhalsen. Følg sti ned mot høyre til stranden på Trehyrnvatnet. Herfra kan man følge et eldre ras som har gått, helt opp mot toppen. Alternativt kan man gå halve raset opp, før man skjærer til høyre bort til skaret for så å følge ryggen opp mot den høyre toppen av de tre. Selve toppen nås ved klyving fra baksiden i en «slukt».

Adkomst med egen bil

Kjør Rv 820 46.7km fra Sortlandsbrua mot Bø. Ta av på FV915 mot Eidet, Nykvågen og Hovden, og kjør 9km og parker oppe på toppen av «Sandvikhalsen». Gode parkeringsmuligheter her.

• Bufjellet

210 moh

En parkerer på toppen av Sandvikhalsen og beveger seg oppover med Sandviksanden nede til venstre. Litt stigning den første delen, men deretter er det flatt og lettgått terreng med retning mot Nykvåg. Utenfor kan en se nykene og det er ofte ørn i området. Nydelig utsikt over storhavet.

• Kyststien

Kyststien starter i Straumsjøen og etter en mils gange ender du i Husvågen. Det er en tur hvor du må passe på å ha skyss da det ikke er en rundtur. Det er en vandring langs kysten med 5-600 m fjell rett ovenfor. Her treffer du på fyrlykter og flotte jettegryter. Ca halvveis er det en gapahuk nær Kjerringstranda hvor mange tar en velfortjent pause. Deler av turen har noe ulendt terreng så pass på å ha på gode sko. Når du er godt over havveis kommer du til en av Bø’s vakre strender – Åsansanden. Den kritthvite sanden og det grønne vannet frister mange til et havbad. Stedet har også en bålplass hvor du kan innta et måltid før du rusler resten av turen mot Husvågen.